Συμπληρώματα για καύση λίπους: Ποια έχουν αποτέλεσμα και τι να προσέχεις – Επιστημονικές αποδείξεις

0

Περιγράφονται ως συμπληρώματα διατροφής που μπορούν να αυξήσουν τον μεταβολισμό σας, να μειώσουν την απορρόφηση λίπους, ή να βοηθήσουν το σώμα σας να κάψει περισσότερο λίπος.

Οι παρασκευαστές τους τα προωθούν συχνά ως “θαυματουργές” λύσεις για τα περιττά κιλά. Ωστόσο, τα συμπληρώματα αυτά για καύση λίπους είναι συχνά αναποτελεσματικά και μπορεί ακόμη και να είναι επιβλαβή για την υγεία.

Τούτου λεχθέντος, πολλά φυσικά συμπληρώματα έχουν αποδειχθεί ότι σας βοηθούν να κάψετε περισσότερο λίπος. Παρακάτω θα δείτε μερικά από τα καλύτερα φυσικά συμπληρώματα που θα σας βοηθήσουν να κάψετε λίπος.

Καφεΐνη

Η καφεΐνη είναι μια ουσία που απαντάται συνήθως στον καφέ, το πράσινο τσάι και τους σπόρους κακάο. Είναι επίσης ένα δημοφιλές συστατικό σε εμπορικά συμπληρώματα για καύση λίπους και για καλό λόγο.

Η καφεΐνη μπορεί να βοηθήσει να ενισχύσετε τον μεταβολισμό σας και να βοηθήσει το σώμα σας να κάψει περισσότερο λίπος.

Έρευνες δείχνουν, ότι η καφεΐνη μπορεί να ενισχύσει προσωρινά τον μεταβολισμό σας έως και 16% για 1-2 ώρες.

Επιπλέον, αρκετές μελέτες έχουν δείξει, ότι η καφεΐνη μπορεί να βοηθήσει το σώμα σας να κάψει περισσότερο λίπος για να παράξει ενέργεια. Ωστόσο, αυτό το φαινόμενο φαίνεται να είναι ισχυρότερο στους αδύνατους ανθρώπους και λιγότερο στους παχύσαρκους.

Δυστυχώς, η κατανάλωση καφεΐνης πολύ συχνά θα μπορούσε να κάνει το σώμα σας πιο ανεκτικό στις επιπτώσεις της.

Πάντως, για να αποκομίσετε τα οφέλη της καφεΐνης, δεν χρειάζεται να πάρετε συμπλήρωμα. Απλά δοκιμάστε να πιείτε μερικά φλιτζάνια καφέ, που είναι μια εξαιρετική πηγή καφεΐνης με πολλά οφέλη για την υγεία.

Εκχύλισμα πράσινου τσαγιού

Το εκχύλισμα πράσινου τσαγιού είναι απλά μια συμπυκνωμένη μορφή πράσινου τσαγιού. Παρέχει όλα τα πλεονεκτήματα του πράσινου τσαγιού σε μια βολική μορφή σκόνης ή κάψουλας.

Το εκχύλισμα πράσινου τσαγιού είναι επίσης πλούσιο σε καφεΐνη και σε πολυφαινόλες (συγκεκριμένα στην epigallocatechin gallate – EGCG), δηλαδή ενώσεις που μπορούν να σας βοηθήσουν να κάψετε λίπος.

Επιπλέον, αυτές οι δύο ενώσεις αλληλοσυμπληρώνονται και μπορούν να σας βοηθήσουν να κάψετε λίπος μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται θερμογένεση. Με απλά λόγια, η θερμογένεση είναι μια διαδικασία κατά την οποία το σώμα σας καίει θερμίδες για να παράξει θερμότητα.

Για παράδειγμα, μια ανάλυση έξι επιμέρους μελετών έδειξε, ότι η λήψη ενός συνδυασμού εκχυλίσματος πράσινου τσαγιού και καφεΐνης βοήθησε τους συμμετέχοντες να κάψουν 16% περισσότερο λίπος από ότι ένα εικονικό φάρμακο (placebo).

Σε άλλη μελέτη, οι επιστήμονες συνέκριναν τις επιδράσεις ενός εικονικού φαρμάκου, της καφεΐνης και ενός συνδυασμού εκχυλίσματος πράσινου τσαγιού και καφεΐνης στην καύση λίπους. Ανακάλυψαν ότι ο συνδυασμός πράσινου τσαγιού και καφεΐνης καίει περίπου 65 περισσότερες θερμίδες ημερησίως από ό,τι η σκέτη καφεΐνη και 80 περισσότερες θερμίδες από το εικονικό φάρμακο.

Εάν θέλετε να αποκομίσετε τα οφέλη του εκχυλίσματος πράσινου τσαγιού, δοκιμάστε να πάρετε 250-500 mg την ημέρα (ΠΑΝΤΑ με την έγκριση του γιατρού σας). Αυτό θα σας προσφέρει τα ίδια οφέλη με την κατανάλωση 3-5 φλιτζανιών πράσινου τσαγιού ανά ημέρα.

Πρωτεΐνη σε σκόνη

Η πρωτεΐνη είναι εξαιρετικά σημαντική για την καύση λίπους. Μια υψηλή πρόσληψη πρωτεϊνών μπορεί να σας βοηθήσει να κάψετε λίπος ενισχύοντας τον μεταβολισμό σας και περιορίζοντας την όρεξή σας. Βοηθάει επίσης το σώμα σας να διατηρήσει την μυϊκή του μάζα.

Για παράδειγμα, μια μελέτη σε 60 υπέρβαρους και παχύσαρκους συμμετέχοντες έδειξε, ότι μια υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες διατροφή ήταν σχεδόν δύο φορές πιο αποτελεσματική στην καύση λίπους σε σύγκριση με μια μέτριας περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες διατροφή.

Άλλη έρευνα δείχνει ότι η πρωτεΐνη μπορεί επίσης να μειώσει την όρεξή σας, αυξάνοντας τα επίπεδα “ορμονών πληρότητας” (δηλαδή ορμονών που σας κάνουν να νιώθετε πιο χορτάτοι) όπως οι GLP-1, CCK και PYY, μειώνοντας ταυτόχρονα τα επίπεδα της γκρελίνης (ghrelin), δηλαδή της “ορμόνης πείνας”.

Τα συμπληρώματα πρωτεΐνης σε σκόνη είναι ένας βολικός τρόπος για να αυξήσετε την πρόσληψη πρωτεϊνών. Οι επιλογές περιλαμβάνουν σκόνες ορού γάλακτος, καζεΐνης, σόγιας, αυγών και κάνναβης. Ωστόσο, είναι σημαντικό να επιλέξετε ένα συμπλήρωμα πρωτεΐνης που είναι χαμηλό σε ζάχαρη και πρόσθετα, ειδικά εάν θέλετε να χάσετε βάρος.

Λάβετε υπόψη ότι οι θερμίδες εξακολουθούν να είναι σημαντικές. Τα συμπληρώματα πρωτεΐνης θα πρέπει απλώς να αντικαθιστούν κάποια σνακ, ή μέρος ενός γεύματος, αντί να προστίθενται σε όσα τρώτε!

Δοκιμάστε να παίρνετε 1-2 κουταλιές (25-50 γραμμάρια) σκόνης πρωτεΐνης την ημέρα, πάντα με την σύμφωνη γνώμη του γιατρού σας.

Διαλυτές ίνες

Υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι ινών: διαλυτές και αδιάλυτες. Οι διαλυτές ίνες αναμιγνύονται με νερό στο πεπτικό σας σύστημα και σχηματίζουν μια παχύρρευστη ουσία.

Μελέτες έχουν δείξει ότι οι διαλυτές ίνες μπορούν να σας βοηθήσουν να κάψετε λίπος, περιορίζοντας την όρεξή σας.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι διαλυτές ίνες μπορούν να βοηθήσουν στην αύξηση των επιπέδων των ορμονών πληρότητας, όπως οι PYY και GLP-1. Μπορούν, επίσης, να βοηθήσουν στην μείωση των επιπέδων της ορμόνης πείνας(γκρελίνη).

Επιπλέον, οι διαλυτές ίνες βοηθούν στην επιβράδυνση της παροχής θρεπτικών συστατικών στο έντερο. Όταν συμβεί αυτό, το σώμα σας χρειάζεται περισσότερο χρόνο, για να χωνέψει και να απορροφήσει τα θρεπτικά συστατικά, πράγμα που μπορεί να σας κάνει να αισθάνεστε χορτασμένοι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Επιπλέον, οι διαλυτές ίνες μπορούν να σας βοηθήσουν να κάψετε λίπος, μειώνοντας τις συνολικές θερμίδες που παίρνετε από τα τρόφιμα. Σε μια μελέτη, 17 άνθρωποι ακολούθησαν διατροφή με ποικίλες ποσότητες ινών και λίπους. Διαπιστώθηκε, ότι όσοι έτρωγαν τις περισσότερες ίνες απορρόφησαν λιγότερα λιπαρά και λιγότερες θερμίδες στη διατροφή τους.

Άλλα συμπληρώματα που μπορεί να σας βοηθήσουν να κάψετε λίπος

Αρκετά άλλα συμπληρώματα μπορεί να σας βοηθήσουν να χάσετε βάρος. Ωστόσο, είτε έχουν παρενέργειες, είτε δεν υπάρχουν επαρκείς επιστημονικές αποδείξεις, για να υποστηρίξουν τους ισχυρισμούς τους.

Αυτά περιλαμβάνουν:

 5-ΗΤΡ: Το 5-ΗΤΡ είναι ένα αμινοξύ και πρόδρομος στην ορμόνη σεροτονίνη. Μπορεί να σας βοηθήσει στην καύση λίπους, περιορίζοντας την όρεξή σας και την λιγούρα σας για υδατάνθρακες. Ωστόσο, μπορεί επίσης να αλληλεπιδράσει με φάρμακα για την κατάθλιψη.

 Συνεφρίνη (Synephrine): Η συνεφρίνη είναι μια ουσία που υπάρχει σε μεγάλες ποσότητες στα πικρά πορτοκάλια. Μερικά στοιχεία δείχνουν ότι μπορεί να σας βοηθήσει στην καύση λίπους, αλλά μόνο λίγες μελέτες υποστηρίζουν τα αποτελέσματά της.

 Εκχύλισμα κόκκων πράσινου καφέ: Η έρευνα δείχνει ότι το πράσινο εκχύλισμα καφέ μπορεί να σας βοηθήσει στην καύση λίπους. Ωστόσο, οι μελέτες σχετικά με το εκχύλισμα πράσινου καφέ χρηματοδοτούνται κυρίως από τους ίδιους τους παρασκευαστές καφέ, κάτι που προκαλεί άμεση σύγκρουση συμφερόντων.

 CLA (conjugated linoleic acid – συζευγμένο λινολεϊκό οξύ): Το CLA είναι μια ομάδα ω-6 λιπαρών οξέων που μπορούν να σας βοηθήσουν στην καύση λίπους. Ωστόσο, τα συνολικά αποτελέσματά του φαίνονται ανεπαρκή και τα επιστημονικά στοιχεία είναι μικτά.

 L-καρνιτίνη: Η L-καρνιτίνη είναι ένα φυσικό αμινοξύ. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να σας βοηθήσει στην καύση λίπους, αλλά και σε αυτή την περίπτωση τα επιστημονικά στοιχεία είναι ανεπαρκή.

Κίνδυνοι και περιορισμοί για τα συμπληρώματα καύσης λίπους

Τα εμπορικά συμπληρώματα για καύση λίπους είναι ευρέως διαθέσιμα και πολύ εύκολα προσβάσιμα. Το πρόβλημα είναι πως η ευθύνη για την αποτελεσματικότητα και την ασφάλειά τους εναπόκειται στον ίδιο τον κατασκευαστή, αφού, προς το παρόν, δεν υπάρχει κάποια ανώτατη ρυθμιστική και ελεγκτική Αρχή γι’ αυτά.

Δυστυχώς, έχουν καταγραφεί πολλές περιπτώσεις που τέτοια συμπληρώματα απομακρύνθηκαν από την αγορά, επειδή βρέθηκε ότι περιείχαν επιβλαβή συστατικά.

Επιπλέον, υπήρξαν πολλές περιπτώσεις στις οποίες μολυσμένα συμπληρώματα προκάλεσαν επικίνδυνες παρενέργειες, όπως υπέρτασηεγκεφαλικό επεισόδιοεπιληπτική κρίση και ακόμα και θάνατος.

Ωστόσο, τα φυσικά συμπληρώματα που αναφέραμε παραπάνω μπορούν να σας βοηθήσουν στην καύση λίπους, όταν προστίθεται σε μια υγιή διατροφή και ΠΑΝΤΑ με την σύμφωνη γνώμη του γιατρού σας!

Λάβετε υπόψη ότι ένα συμπλήρωμα δεν μπορεί να αντικαταστήσει μια υγιεινή διατροφή και τακτική άσκηση. Απλώς θα σας βοηθήσει να αξιοποιήσετε στο έπακρο την υγιεινή άσκηση και την ισορροπημένη διατροφή.

Μοιραστείτε το!

Σχολιάστε το άρθρο Η άποψη του καθενός είναι ελεύθερη. ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα σχόλια σας, ΔΕΝ υιοθετούνται! Η ηλεκτρονική σας διεύθυνση, θα είναι στη διάθεση οποιουδήποτε, παρουσιάσει έννομο συμφέρον!